Onze vrijwilligers: Vera van Proosdij

Onze club kan niet zonder vrijwilligers. Sommigen zie je veel en vaak, anderen doen in stilte of achter de schermen hun werk. In deze rubriek leren we onze vrijwilligers kennen door hem of haar een aantal vragen te stellen. Deze keer is het de beurt aan Vera van Proosdij (27).

Waarschijnlijk zijn er bij DESS een heel aantal mensen die Vera niet (goed) kennen. Toch loopt zij al zo’n 10 jaar bij onze club rond.

“Tot mijn 16e voetbalde ik bij MOC in Midwoud, het dorp waar ik geboren ben. Ik was erg fanatiek en speelde in twee teams tegelijk. Het ene team was met meiden van mijn leeftijd en ik viel bijna iedere week in bij een ouder team.

Het team waarin ik zat had aan het eind van het seizoen te weinig spelers over en bij DESS hadden ze hetzelfde probleem. Er is toen een combinatieteam gekomen, wat al snel een DESS-team werd. Met ongeveer 6 anderen ben ik vanaf dat moment bij DESS komen voetballen. Die andere 6 zijn inmiddels gestopt en ik speel hier nog steeds met veel plezier. Ik was wel de jongste van het team. Bij MOC was ik nog een jeugdspeler en hier werden we meteen Dames 1.

Vijf jaar geleden werd ik trainer van een meidenteam. Ik heb toen ook mijn trainersdiploma gehaald en heb eerst samen met Denise Baas (1 jaar) en later met Marijke Appel (een jaar of drie) heel wat seizoenen getraind. Dat was leuk om te doen, maar door tijdgebrek ben ik er ruim een jaar geleden mee gestopt. Rond die tijd werd ik gevraagd of ik interesse had om secretaris te worden in het DESS-bestuur. Door Marloes Groot ben ik een tijdje ingewerkt en sinds de laatste jaarvergadering ben ik in het bestuur gestapt.”

Je hoort nu al een hele tijd bij DESS. Welke indruk heb je inmiddels van de club?

Toen ik hier kwam was ik vooral heel fanatiek met voetballen. Omdat ik nog best jong was werd ik door mijn ouders vaak gebracht en gehaald van trainingen. Toen ik zelf een autootje had, kon ik dat zelf regelen. Later werd ik gevraagd om training te geven en zo kom je steeds dieper in de club. Je weet natuurlijk wel dat er van alles en nog wat geregeld moet worden bij een voetbalclub, maar je denkt er niet echt over na wie dat allemaal doet. Ik vind het nu goed om te zien dat er bijvoorbeeld afgelopen zondag 2 damesteams thuis spelen en alles gewoon goed verzorgd is. De kleedkamers kunnen gebruikt worden, het veld is klaargemaakt, er is drinken in de rust, er staan mensen achter de bar.

Sinds ik in het bestuur zit sta ik er veel meer bij stil hoeveel mensen er betrokken zijn bij de club. Er zijn gelukkig veel mensen die iets voor de club willen doen. Voor veel verschillende klussen zijn veel verschillende mensen bezig. Als ik iets zou moeten noemen wat beter kan, zou ik graag zien dat de kantine meer gebruikt word. Dingen zoals de voetbalquiz die binnenkort komt, is iets wat van mij vaker zou mogen. Alleen moeten er dan wel weer mensen zijn die dat gaan organiseren natuurlijk…