Onze vrijwilligers: Roland Bontekoning

Onze club kan niet zonder vrijwilligers. Sommigen zie je veel en vaak, anderen doen in stilte of achter de schermen hun werk. In deze rubriek leren we onze vrijwilligers kennen door hem of haar een aantal vragen te stellen. Deze keer is het de beurt aan Roland Bontekoning (53).

Wat doe je dit seizoen allemaal?
Ik ben wedstrijdsecretaris voor de hele club en ik fluit wedstrijden op zaterdag en zondag. Soms fluit ik de dames en soms de jeugd. Het leukst vind ik het om oudere jeugd, zoals de JO15 te fluiten, maar echt veel maakt het me niet uit.

Wat doet een wedstrijdsecretaris?
Rondom wedstrijden moet er een wedstrijdformulier worden ingevuld. Vroeger ging dat met pen en papier, daarna via de computer en nu via een App. Voordat coaches hun team kunnen aanmelden bij de scheidsrechter en die de uitslag kunnen doorgeven moeten die teams zijn ingedeeld in dat programma en uiteindelijk moet ik voor onze thuiswedstrijden van de jongste teams de uitslagen aan de KNVB doorgeven. Ook zorg ik ervoor dat het wedstrijdprogramma op de website staat, dat de wijzigingen zo snel mogelijk in het programma staan en deel ik de rijders per team in. Per week ben ik hier ruim een uur mee bezig en voor het seizoen begint moet ik al het voorwerk hebben gedaan. In die periode is het wat drukker. Ik doe dit nu al 7 jaar met daarin een pauze van ongeveer 6 maanden.

Heb je ook andere dingen gedaan bij DESS in het verleden?
Toen mijn zoons Luuk en Robin klein waren heb ik hun teams een tijd getraind en gecoacht. Het laatste jaar dat ik training gaf, had ik het huidige JO15-team onder mijn hoede als trainer.

Hoe ben je bij DESS terecht gekomen?
Officieel ben ik in Midwoud geboren. We woonden op de Oosterwijzend en die straat hoorde deels bij Midwoud en deels bij Nibbixwoud. Hoewel we meer met Nibbixwoud hadden, woonden we dus in Midwoud. Op m’n 12e verhuisden we naar Obdam. Daar heb ik 3 jaar bij Victoria O. gevoetbald. In 1989 kwamen we hier te wonen en ik ben toen in DESS 3 terecht gekomen. Daarna werd dat team een veteranenteam en daarin heb ik zo’n 7 jaar gespeeld. Op een gegeven moment ging Robin in de F-jes voetballen, ging ik altijd kijken en werd ik door Anita gevraagd of het training geven niet iets voor mij was. Dat zag ik meteen zitten, dus vanaf 2005 ben ik een tijd trainer geworden. Toen mijn kinderen op zondag gingen spelen ben ik gestopt met zelf voetballen, omdat ik bij hen kijken leuker vind dan zelf voetballen.

Hoe vind je dat het gaat bij DESS?
Doordat we een kleine club zijn is de communicatie makkelijk en snel. De organisatie staat goed en volgens mij is alles goed geregeld bij DESS. Wat ik als wedstrijdsecretaris graag zou zien is dat de coaches van de jeugdteams de uitslagen van de thuiswedstrijden iedere zaterdag aan mij door willen geven. Ik moet binnen een bepaalde tijd de uitslagen hebben ingevuld, anders krijgen we boetes van de KNVB. Nu moet ik er vaak zelf nog achteraan. Het zou voor mij makkelijker zijn als dat standaard gebeurd. Verder vind ik het een leuke club en doen veel mensen hun vrijwilligerswerk. Dat is erg belangrijk voor een kleine club.