Purmersteijn MO13 – DESS MO 13: 1-4

We begonnen de tweede seizoenshelft vorige week met een oefenwedstrijd tegen Westfriezen. In die wedstrijd probeerden we voor het eerst onze nieuwe manier van voetballen uit. In plaats van 4-4-2 spelen we nu 4-3-3. Dat houdt bijvoorbeeld in dat we nu niet 2 spitsen hebben die in het midden van het veld staan, maar 3 spitsen, waarvan er 2 aan de zijkant staan. Ook het middenveld is iets anders ingedeeld. Deze oefenwedstrijd kwam dus goed uit om dit eens te gaan proberen. Daarnaast waren we er wel weer aan toe om eens een lekker potje te voetballen.

Het weer zat niet echt mee, want het was door de wind behoorlijk koud. Vooral voor de mensen langs de lijn was het best afzien. Gelukkig waren er een heel stel supporters meegekomen op deze dag, want het voetbalt toch een stuk leuker als er publiek staat te kijken. We waren de enige wedstrijd bij Westfriezen op deze zaterdag, dus de kantine was gesloten, maar de coach van de tegenpartij had wel een kopje koffie voor de coach en de rijders. We dronken dat samen met een paar Westfriezen-supporters in de kleine bestuurskamer waar we net in pasten. Erg gezellig!

De wedstrijd eindigde in 0-0. Dat was goed nieuws voor de keepers. Noa en Tara keepten voor het eerst en hielden meteen de nul. Dat belooft wat voor de toekomst. Voorin hadden we een aantal goede kansen, maar zat het net niet mee. Het nieuwe systeem was even wennen, maar zag er voor een eerste keer zeker niet slecht uit.

De week erna speelden we weer een echte competitiewedstrijd. In Purmerend mochten we spelen tegen een team dat voor de winterstop nog op een half veld speelde. Doordat de tegenpartij wat onwennig speelde en veel door elkaar heen liep, raakten wij ook wat in de war. We pasten ons aan aan de tegenstander en daardoor deden we niet wat onze bedoeling was. Na een aantal kansen voor ons kwam de bal opeens bij de spits van Purmersteijn, die netjes afrondde. We stonden dus achter en dat was niet wat we in gedachten hadden. Purmersteijn hielp ons een handje. Een verdediger schoot de bal vlak voor het doel bij Julia in haar voeten. Julia schoot de bal via de paal in het doel, waardoor we op 1-1 kwamen. Daarna maakten we voor de rust ook nog 2 mooie combinaties waaruit gescoord werd. Eerst gaf Jasmijn een fantastische voorzet, die Noelle in 1x het doel in schoot, daarna combineerden Julia en Jasmijn door de verdediging heen en schoot Jasmijn de bal keurig langs de keeper.

In de rust spraken we af dat we niet meer zouden letten op wat Purmersteijn allemaal aan het doen was op het veld en dat we ons niet meer zouden aanpassen aan hun. Wij gaan gewoon doen wat we afgesproken hebben en zij passen zich maar aan ons aan. Dit leidde in de tweede helft tot meer combinaties en vooral dat iedereen beter op zijn eigen positie bleef voetballen. Noelle maakte er nog 1-4 van en zo wonnen we de eerste competitiewedstrijd.

Op de foto hieronder is te zien dat we goed begonnen zijn. Natuurlijk is het alleen maar de stand na 1 wedstrijd, maar niet alle teams kunnen zeggen dat ze bovenaan staan!

Screenshot 2020-01-21 at 22.23.54