Onze vrijwilliger: Ramon Poeze

Onze club kan niet zonder vrijwilligers. Ook dit seizoen zullen er verschillende mensen voor even op de voorgrond treden, zodat we hen beter leren kennen. Deze keer is het de beurt aan: Ramon Poeze (34).

Een bekend gezicht van het dorp, maar we weten ook best een hoop niet van hem. Hij coacht de JO17 (volgend seizoen gepromoveerd tot JO19) en zit in de Werkgroep Voetbal.
“Ik coach al 10 jaar jongens. Ruim 10 jaar geleden werd mij door Sjaak Appelman gevraagd of ik iets voor DESS wilde doen. Toen leek trainen en coachen me wel leuk en ze hadden nog een team over. Een jaar of 5 heb ik het team met onder andere Gijs Singelenberg en Nick van Diepen getraind en gecoacht. Na mij kwam Kris Vlaar dat doen en een jaar later viel dat team uit elkaar haha. Ik stopte toen om af te gaan studeren en toen dat gelukt was ben ik weer gaan coachen. Het team wat ik nu heb met bijvoorbeeld Guus van Leeuwen en Finn Koopmans coach ik nu 5 jaar.”

“Het training geven was niks voor mij, maar het coachen vond ik wel erg leuk. Het team wat ik nu heb had al een trainer, dus ik hoefde dat niet meer te doen en dat beviel me eigenlijk wel. Mijn motto is dan ook : “Trainen is voor talentlozen”, dat komt daar waarschijnlijk vandaan. Ik zag het nut er niet van in.”

Voetbal is zijn hobby in alle vormen die er zijn. Voetbal kijken, zelf voetballen (“Ik heb heel lang, maar nooit succesvol gevoetbald.”) en dus trainen en coachen. “Het leukste vind ik de gezelligheid, de kleedkamerhumor en het bezig zijn met voetbal. Het coachen van een jeugdteam heeft dit allemaal en daarbij is het mooi om jongetjes langzaam mannen te zien worden. Het volgen van hoe dat gaat en wat ze meemaken is leuk om te zien.”

Toch even terug naar het zelf voetballen: “Toen ik een jaar of vijf was ben ik met m’n vader meegegaan naar de training. Hij was trainer en ik was er dan ook vaak bij. Tot m’n 25ste ongeveer heb ik gevoetbald. De laatste jaren was ik ook al aan het trainen en coachen en daardoor was ik wel erg veel bij DESS. Ik ben toen zelf gestopt. Of ik dat jammer vond? Nee hoor, ik heb nu net zoveel lol en ik hoef minder te rennen….., bovendien heb ik als speler nooit wat gewonnen, als coach ben ik vaak tweede geworden, een paar keer eerste en ook een paar keer laatste…”

Een andere manier waarop Ramon DESS op de kaart zette, was toen hij als speler van DESS 2 de krant haalde met zijn hele team. “We stonden al jaren laatste en op een gegeven moment zaten we na een wedstrijd aan het bier en zagen we dat we eindelijk geen laatste meer stonden. ‘Dat mag ook wel in de krant’ riep toen iemand. Dat leek me wel wat, dus ik heb een mailtje naar het Noord-Hollands Dagblad gestuurd en ze belden terug dat ze nog wel wat plek overhadden. Ik heb een half uur aan de lijn gehangen met die man en ging er vanuit dat het een kort artikeltje zou worden, maar we moesten zelfs op de foto met het hele team. In dat artikel stond ook de quote ‘Trainen is voor talentlozen’. Die viel trouwens niet bij de hele selectie even goed. Een paar gasten uit het eerste was het er niet mee eens, maar ja, die trainden dan ook twee keer in de week haha.”

Buiten het voetbal om werkt hij in een loempiafabriek. Zijn functie: Operational Excellence Coordinator. Wat doe je dan de hele dag? “Ik probeer het hele proces van de fabriek te verbeteren. Eigenlijk ben ik daar ook coach: ik kijk wat er beter kan. Op m’n werk luisteren ze ook niet naar me, maar ik krijg er wel beter voor betaald dan bij DESS.”

Ook is hij heel lang vrijwilliger geweest bij Huttendorp. Hij verdiende daar met hulp van Remco Mazereeuw de eretitel “Burgermeester van Huttendorp”. Ook daar is hij dus bezig met de jeugd. “Met jongeren werken vind ik eigenlijk altijd wel leuk. Het houdt je jong.”

“Als laatst wil ik nog noemen dat ik de goede vrijwilligers en de behulpzame en betrokken ouders pluspunten bij DESS.”

De jeugd waar Ramon mee werkt heb ik nog nooit negatief over hem gehoord. Er wordt altijd genoeg gelachen, maar ondertussen weet hij precies hoe hij de verschillende karakters in zijn teams moet behandelen en benaderen. Laten we voor de jeugd die er nog aankomt hopen dat zij later ook Ramon als coach krijgen.