Onze vrijwilliger: Esther Buijsman

Onze club kan niet zonder vrijwilligers. Sommigen zie je veel en vaak, anderen doen in stilte of achter de schermen hun werk. In deze rubriek leren we onze vrijwilligers kennen door hem of haar een aantal vragen te stellen. Deze keer is het de beurt aan Esther Buijsman (46).

Als je drie voetballende kinderen hebt en je komt vaak en graag bij ze kijken, ontkom je er bijna niet aan dat je op een gegeven moment als vrijwilliger een rol speelt.
“Het begon 11 jaar geleden met kantinediensten. Ik vind dat nog steeds leuk om te doen. Je spreekt mensen en het is gezellig. Ik verbaasde me er de eerste paar keer wel over hoeveel geld er in een voetbalclub omgaat. Bij het zwembad sta je soms een middag en heb je een tientje omgezet, hier verkoop je op een drukke zaterdag soms voor ruim 100 euro.”

Na de kantinediensten kwamen er veel taken bij. In willekeurige volgorde: de loterij van de Voetbalweek, beheren Facebook en Instagram van DESS, lid van de kantinecommissie en sinds ruim een jaar secretaris in het bestuur.

“Ze zochten bij DESS een nieuwe secretaris. Vera stopte ermee en er reageerde niemand op de algemene oproep die gedaan was. Ruud Wiersma belde en vroeg of ik dat wilde worden. Later belde Vera ook nog. Ik heb dus drie kinderen op voetbal en ik bemoei me er ook graag mee, dus toen ben ik erin gestapt.”

“De loterij doe ik nu zo’n 6 jaar. Ik heb het overgenomen van Afra, maar ik zag het niet zo zitten om dat alleen te gaan doen. Sonja Ursem had hetzelfde, dus toen zijn we met het z’n tweeën gaan doen. Een jaar later kwam Oksana erbij en nu helpt Claudia ook. We werden eerst vanuit het bestuur ondersteund door JP en Cor en sinds de laatste keer doet ook Mireille dat.”

Er komt nog heel wat kijken bij deze loterij. Het lijkt zo simpel: Iemand grabbelt in een ton, houdt een lootje omhoog en er wordt een prijs uitgedeeld. Daarvoor en daarna gebeurt er echter ook van alles. “Er moet bedacht worden wat de hoofdprijzen zijn, de loten moeten ontworpen en gedrukt worden, daarna worden de loten uitgedeeld aan de leden om te verkopen. We hebben een lijst met wie welke lotnummers verkoopt, zodat we weten wie z’n loten nog moet inleveren. Het gebeurt elk jaar dat een aantal loten pas op vrijdag of zaterdag in de ton verdwijnen, omdat ze dan pas zijn ingeleverd. De meeste leden zijn echter netjes op tijd. Uiteindelijk wordt er zo’n 90% van de loten verkocht.”

“In de tussentijd moeten er prijzen gehaald worden. Sommige sponsoren leveren prijzen aan, daar maak ik dan pakketjes van, anderen doneren geld waarvan we zelf prijzen kopen. Ook moeten er vier sprekers gezocht worden die de loterij aan elkaar praten. Meestal doet Jolanda Karsten een avond, Tom meestal de zaterdag en dat Claudia nu helpt is ook makkelijk. Zij praat makkelijk en enthousiast, dus die doet ook een avond. Na de loterij bezorgen we de prijzen die niet opgehaald zijn bij de mensen thuis. Dat is soms ook nog een behoorlijke klus, maar uiteindelijk krijgt iedereen z’n prijs.”

“De leukste dingen hiervan vind ik de kinderen die met hun verkochte lotenboekje aan de deur komen. We geven die kinderen altijd een zakje snoepjes en daar zie je ze dan blij mee of trots op zijn.
Ook leuk is dat er soms onverwacht mooie prijzen beschikbaar worden gesteld. Ik schrijf allerlei bedrijven aan om iets bij te dragen. Zo ook de ING. Zij kwamen afgelopen jaar met 2 kaartjes voor Nederland-Ierland voor ons aanzetten. Dat is dan niet eens een hoofdprijs, want de loten waren al gedrukt, maar dat is dan een hele mooie extra prijs. Daar krijg je dan echt een boost van als zoiets lukt.”

Buiten al het DESS-werk werkt Esther ook nog 3 dagen in de week bij MSH Equipment. Een bedrijf dat alle apparatuur levert voor schadeherstel. Als jij je auto met schade naar de garage brengt, kunnen zij die maken door de apparatuur van MSH. Binnen het bedrijf waar 10 mensen werken is Esther de Office Manager en stuurt zij dus de binnendienst aan.

De overige dagen worden besteed aan het voeren van de beesten thuis (o.a. wat kleinvee), de administratie van het bedrijf thuis en hobby’s zoals iets leuks doen met de kinderen (dagje Amsterdam bijvoorbeeld) of een concert bezoeken. “Meestal win ik kaartjes. Ik vul veel van die prijsvragen in en dan win je af en toe eens iets.” Ook Ajax is een hobby (“Dat kan ik nu weer voorzichtig zeggen.”) Er wordt een gezellig avondje van gemaakt thuis als Ajax speelt, maar ook het Nederlands Elftal (mannen en vrouwen) wordt bekeken.

Er is dus genoeg te doen en het lijkt mij duidelijk dat DESS blij is met zo’n actieve, bevlogen vrijwilliger. Ook dit is er weer eentje waar we trots op mogen zijn.