DESS probeert energiekosten te beheersen.

Een aan één schakeling van situaties maakten dat we bij DESS zijn gestart met nadenken en handelen voor wat betreft beheersen energiekosten.

1. Jaarvergadering discussie waarom geen zonnepanelen gezien toenemende energie kosten.
  2. RABO bank bood éénmalige bijdrage uit pot in kader van “125 jaar samenwerken”
  3. Gemeente Medemblik bood subsidie uit verduurzaming pot
  4. Gemeente Medemblik bood bijdrage ter compensatie gestegen energiekosten(Energiefonds).

Punt 2 voor 30 november, punt 3 voor 31 december en punt 4 voor 15 december.

Wellicht in de media al iets over gelezen middels het artikel van sv DESS in het Noord-Hollands Dagblad. Met meerdere personen zijn we gelijk aan de slag gegaan om deze kansen toch voor sv DESS te gaan verzilveren.
De energiecoaches van de gemeente Medemblik die in het project met de naam Warm Medemblik ondersteuning kunnen geven werden door ons benaderd.
Na het bezoek hadden we een lijst met 15 punten waar we mee aan de slag konden.
Offertes werden o.a. aangevraagd voor nieuw glas in het clubgebouw en het aantal zonnepanelen nodig en de kosten daarvan.

De energiekosten van sv DESS waren de afgelopen respectievelijk:

2020    5557.23
2021    4946.06
2022    6756.06
2023  10523.67

De inspanningen van de laatste zes weken van 2023 leverde DESS een mooi bedrag op namelijk:

RABO bank      10.000
Energiefonds      3.309
Duurzaamheid   4.459

Na overleg en verslag in de bestuur vergadering is besloten om in ieder geval al te starten met het vervangen van het glas van het clubgebouw kosten kleine 9.000 euro.
Door het plaatsen van vierseizoenenglas Thermobel Energy N dat aan twee zijden gelaagd is vanwege veiligheid moeten we al een behoorlijke reductie in energiekosten krijgen van 20 tot 25%.
Op de kosten hiervan kunnen we ook nog ca. 25% subsidie krijgen, wat we voor de vervolgstappen kunnen aanwenden.

In 2024 is inmiddels het glas vervangen (30 stuks) en hebben we wederom overleg gehad met de energiecoaches van Warm Medemblik. Hieruit is een uitgebreid adviesrapport gekomen waar we nu verder mee gaan omdat je natuurlijk ook naar aanpassingen van de warmtebron moet gaan kijken.
Ook hebben we een bijeenkomst met andere verenigingen, stichtingen en buurthuizen van de gemeente Medemblik bezocht die ook weer meer helderheid heeft gegeven.

Kortom de bal rolt op meerdere vlakken, goed om dit even met jullie te delen. Wanneer er weer meer is te melden horen jullie dit uiteraard. Doel is om met liefst geen kosten voor de vereniging toch stappen naar de toekomst te maken!