Het seizoen van DESS MO17

Een korte samenvatting van dit seizoen:

• In de eerste poule werden we KAMPIOEN!!!
  • In de tweede poule werden we 6e van de 8.
  • In de derde poule werden we 4e van de 8.
  • We zijn met z’n allen naar de vrouwen Champions League wedstrijd Ajax – Chelsea geweest.
  • We hebben natuurlijk weer Sinterklaas gevierd met z’n allen. Dit jaar bij Tara thuis.
  • De trainer/coach was een maand afwezig, maar werd gelukkig vervangen door twee enthousiaste vaders.
  • Hij kreeg tijdens z’n afwezigheid een uitgebreid filmpje toegestuurd met een wedstrijdverslag, beelden van de wedstrijd en reacties van de spelers. Super leuk!
  • De trainer/coach stopt ermee na 5 seizoenen en gaat zich met een ander team bemoeien.
  • De nieuwe trainer en coaches staan al te trappelen om met deze groep meiden aan de slag te gaan.

Na 5 seizoenen komt er een eind aan mijn periode bij dit team. Hoewel ik er nog elke week plezier uit haal om met dit team te trainen en spelen, wordt het toch tijd voor iets nieuws. Je kunt beter stoppen nu het nog leuk is, dan doorgaan tot er irritaties komen en dan kwaad uit elkaar gaan.

Hierboven staat een korte opsomming van de gebeurtenissen van dit seizoen, maar als ik de hele periode bekijk, zijn er nog veel meer bijzondere dingen gebeurd. Bijvoorbeeld een kerstdiner in de kantine op 3e kerstdag 2022, samen eten in de kantine voor een avondwedstrijd (2x), samen naar de Mac na een late wedstrijd, kortom: met eten zijn de meiden makkelijk tevreden te houden.

Daarnaast waren er nog veel Sinterklaasvieringen, strandtrainingen, spelletjesmiddagen, thee drinken in de kantine als de training op het laatst toch niet doorging en de lol rondom trainingen en wedstrijden. Ook de Corona-periode hebben we meegemaakt met trainingen op maandagmiddag van 14.30 tot 16.00 uur (na 17.00 was sporten verboden), een seizoen met maar 12 wedstrijden, maar wel 72 (!) trainingen en een Sinterklaasviering op 24 maart (toen mochten we eindelijk weer bij elkaar zitten).

Vijf jaar geleden kreeg ik van mijn voorgangers de vraag of ik dit team van hen wilde overnemen. “Een team vol leuke meiden, met voetbaltalent wat er vast wel zit, maar er nog niet echt uitkomt”, werd erbij verteld. Dat klopte wel. Elke keer dat ik ze zag spelen verloren ze met grote cijfers, maar hadden ze het enorm naar hun zin.

Die groep meiden van toen 10 tot 13 jaar oud is inmiddels 15 tot 18 jaar oud. Van de 16 meiden die er toen waren zijn er maar 2 vertrokken en zijn er 2 nieuwe voor in de plaats gekomen. Het is dus echt een leuke groep om bij te horen en dat maakt ze ook zo’n sterk team. Iedereen mag zijn wie ze is en dat accepteren ze van elkaar.

In die 5 jaar zijn ze allemaal een heel stuk beter gaan voetballen. We verliezen niet meer met grote cijfers, maar winnen met grote cijfers (dit seizoen: 8-0 (2x), 7-1 en 8-2). Er is zelfs een kampioenschap behaald en dat verdienen ze enorm.

Zeker net zo belangrijk is dat ze zich niet alleen als voetballer ontwikkelen, maar ook als persoon. Als je 5 jaar tussen die meiden loopt hoor je van alles. Soms dingen die ze je vertellen, maar vaak ook dingen die ze elkaar vertellen (ze vergeten volgens mij soms dat ik ook alles kan horen wat ze zeggen als ik ondertussen pionnetjes neerzet).

Vorig seizoen hebben we 10-minuten gesprekken gehouden. Gewoon een gesprek tussen trainer en speler zonder dat er iemand anders bij is. Alle tijd om te vertellen hoe het met je gaat en wat je vindt van de trainingen, wedstrijden, het team, de sfeer en de trainer. Voor mij waren al die gesprekken hoogtepunten. Ik leerde iedereen nog beter kennen en kon daarna beter rekening houden met de persoonlijke voorkeuren van de spelers. Kritiekpuntje van de spelers: een 10-minuten gesprek duurt nooit 10 minuten, maar zeker 25 minuten en in sommige gevallen nog veel langer. Er was altijd veel te bespreken…

Vanaf dit punt verander ik van trainer/coach in de grootste supporter van dit team. Volgend seizoen zal ik alle wedstrijden komen kijken waar ik bij kan zijn en ook dan genieten van het plezier dat dit team uitstraalt op en om het veld. Dat ik 5 jaar geleden “ja” heb gezegd toen mij werd gevraagd dit team te gaan trainen en coachen is het beste antwoord wat ik kon geven en ik heb er nooit spijt van gehad. Ik wens mijn opvolgers heel veel plezier toe en wil bij deze de meiden bedanken voor 5 fantastische seizoenen.

Als laatste hieronder de prestaties van dit seizoen:

Er zijn dit seizoen 27 wedstrijden geweest (26 wedstrijden en 1 toernooi) en 51 trainingen.

Aantal x getraind Gespeelde wedstrijden Doelpunten Assists
Maria 45 27 29 16