Onze vrijwilliger: Ronald ten Pierick

Onze club kan niet zonder vrijwilligers. Ook dit seizoen zullen er verschillende mensen voor even op de voorgrond treden, zodat we hen beter leren kennen. Deze keer is het de beurt aan: Ronald ten Pierick (42).

Het is weer maart en dan komt Ronald weer in actie. Samen met de rest van de Voetbalweekcommissie gaat hij aan de slag om een schitterende laatste week van het seizoen voor te bereiden. De laatste 2 edities konden niet doorgaan, dus de hele club ziet weer uit naar een leuk toernooi met mooi weer en veel gezelligheid.
“Ik ben door Anita gevraagd om in de commissie te stappen en heb dat toen gedaan. Inmiddels heb ik aangegeven er weer mee te willen stoppen, maar dat mag niet van Anita haha. Voorgaande jaren zaten er verschillende vrijwilligers bij de organisatie, tegenwoordig doe ik het samen met Robin van den Bosch. Anita zit er natuurlijk ook al die tijd in. Zij trekt de kar en zorgt ervoor dat we weer bij elkaar komen. We hebben een draaiboek gemaakt in de afgelopen jaren, dus we kunnen dat erbij pakken en meteen aan de gang. Ik doe het complete digitale gedeelte, zoals posters en formuliertjes maken, grote posters uitprinten en ik regel ook de keepers voor de penaltybokaal.
Eigenlijk hebben we altijd mooi weer. Dat zorgt voor een mooie week, ook voor externe mensen. Iedereen kan meedoen, ook niet-voetballers.”

Ronald is geboren in Bovenkarspel, verhuisde op z’n zesde naar Midwoud en vanaf z’n 25e woont hij samen met vrouw Astrid op de Mient. Astrid komt zelf uit Oostwoud en op het plaatselijke zwembad leerden ze elkaar kennen. Ook op het zwembad was Ronald vrijwilliger. “Op m’n 15e ben ik daar in de technische dienst gegaan. Een vriend van mijn vader deed dat en zo kwam ik daar ook terecht. Later heb ik mijn papieren gehaald om badmeester te worden en heb ik dat ook veel gedaan daar, in Abbekerk en in de Zeehoek te Wervershoof. Verder heb ik daar meegeholpen aan de nieuwbouw van de kleedkamers en andere gebouwen. Dat was een mooi project om aan mee te helpen. Bij DESS heb ik even in het bestuur gezeten en van daar uit (en met de ervaring van het zwembad) ben ik ook bij DESS in de bouwcommissie gekomen. We hebben toen o.a. de huidige bestuurskamer en 2 extra kleedkamers gemaakt. Ik kijk daar prettig op terug. Het is mooi om met z’n allen iets te maken waar de club nog steeds wat aan heeft.”

Vrijwilligerswerk is iets wat hem altijd trekt. Er is te weinig ruimte hier om alles uitgebreid te behandelen, maar hij zat (naast de technische dienst in het zwembad in Midwoud en het bestuur/de bouwcommissie bij DESS) op De Kraaienboom in de MR, bij de kinderopvang in de oudercommissie, was voorzitter van de EHBO-vereniging, Handige Harry bij Huttendorp en voorzitter, scheidsrechter en invalcoach van Volleybalvereniging Wognum. Op de vraag waarom hij zoveel vrijwilligerswerk doet, vertelt hij dat hij ergens al snel een uitdaging in ziet. “In dit dorp zijn veel actieve dorpsgenoten, dat is leuk om te zien en ook goed voor het dorp. Je moet er toch met z’n allen voor zorgen dat je er iets leuks van maakt. Daarvoor zijn altijd vrijwilligers nodig, dus help ik daar graag aan mee.”

Er zijn nog twee zaken waar Ronald bekend van is. Ten eerste keepte hij de afgelopen anderhalf jaar in DESS 1. “Toen ik hier kwam wonen ben ik bij DESS begonnen als speler in het 2e. Niet veel later stopte Leen Boltjes en ben ik gaan keepen. Ik heb op een training Leen nog eens per ongeluk een tand uit z’n mond geslagen. Volgens mij kwam daar zijn bijnaam “Porseleen” vandaan.
Niet veel later stond ik in het eerste. Toen onze eerste dochter Fenne (13) werd geboren ben ik terug gestapt naar het tweede en nog later naar de veteranen. Ik was al een paar jaar gestopt, toen René Kool me belde of ik weer in het eerste wilde keepen. Vaste keeper Sjoerd had een schouderblessure en zou er een paar weken uit liggen. Ik zei toen dat ik Sjoerd zou vervangen zolang hij uitgeschakeld is. Die paar weken duren inmiddels anderhalf jaar…….”
Voor zijn opvolging is hij deels zelf verantwoordelijk. O.a. jeugdkeepers Jordi Stins en Wess van Diepen hebben een jaar of 4 keeperstraining gehad van Ronald.

“Volgend seizoen zou ik graag weer wedstrijden spelen in een veteranenteam bij DESS. Nu zijn er nog niet genoeg veteranen, maar als het aan mij ligt gaan we volgend seizoen weer spelen.” Als er geïnteresseerden zijn, kunnen zij zich altijd melden en meetrainen op woensdagavond van 20.00 tot 21.00.

Ten tweede is hij een fanatiek volleyballer. Elke donderdagavond is hij in de Vang te vinden bij de volleybaltak van DESS, maar dat is nog niet genoeg. “Volleyballen in de Vang is hartstikke leuk, maar ik zocht op een gegeven moment wat meer uitdaging. Ik ben gaan meetrainen in Wognum, speelde een wedstrijd in het tweede en vrij snel erna in het eerste. Ik ben vrij lang en linkshandig, dus dat zijn wel voordelen bij volleybal.

Tijdens ons gesprek is dochter Lyra (11) onderuitgezakt een spelletje aan het spelen en luistert Astrid mee vanaf de bank. Later komt ook Fenne binnenlopen. Zijn grote kracht? “Als ie ergens voor gaat, gaat er ie er ook vol voor”, zegt Astrid. Vanuit de tienerdochters komen weinig verhalen, blijkt wel dat ze Ronald een prima vader vinden, maar zeg dat maar eens als tiener…..

Tot slot: Wat maakt DESS een leuke club? “Je wordt geaccepteerd zoals je bent. Ik drink bijvoorbeeld niet, maar dat is geen enkel probleem. Na de wedstrijd komt er meestal iemand met 2 kannen bier aanzetten en daarachter loopt dan iemand met een colaatje in z’n handen. Je hebt hier niet van die machomannetjes. Het is een echte dorpsclub en dat maakt het gewoon leuk.”