Onze vrijwilliger: Jordi Stins

Onze club kan niet zonder vrijwilligers. Ook dit seizoen zullen er verschillende mensen voor even op de voorgrond treden, zodat we hen beter leren kennen. Deze keer is het de beurt aan: Jordi Stins (17).

Pas 17 jaar, maar toch al best lang als vrijwilliger actief bij de DESS. “Sinds een jaar of 4 fluit ik jeugdwedstrijden. Als jeugdspeler word je allemaal ingedeeld om wedstrijden te gaan fluiten en ik vond dat eigenlijk best leuk. Ik kreeg er steeds meer interesse in en werd later gevraagd om geen half veld wedstrijden meer te fluiten, maar wedstrijden op een heel veld. Ik word ongeveer één keer in de drie weken ingedeeld en dat is een mooi ritme. Ik vind het nog steeds leuk om te doen en ik kan de club hiermee ook helpen. Het moet wel passen met mijn eigen wedstrijd op zaterdag. Ik ben keeper bij de JO17 en vaak fluit ik een wedstrijd die voor onze wedstrijd word gespeeld. Na die wedstrijd kleed ik me snel om en begint mijn eigen wedstrijd al bijna. Een warming-up schiet er vaak bij in. Dat is niet ideaal, maar het is niet anders.”

“Dit seizoen doe ik verder niet heel veel vrijwilligerswerk, maar in eerdere seizoenen heb ik ook keeperstrainingen gegeven. De keepers van de jongere teams van toen zoals Timo, Roos, Tara, Tess en Femke. Ik gebruikte meestal oefeningen die ik zelf al eerder gehad had. Voor deze tijd heb ik ook al eens keeperstrainingen overgenomen van Arjen Zee als hij eens ziek was.”

Zoals gezegd is Jordi zelf keeper. Keepers zijn niet altijd makkelijk te vinden, dus als er binnen de club een jonge, getalenteerde keeper rondloopt, weten vele teams hem snel te vinden. “Dit seizoen heb ik het best druk. Maandag en woensdag train ik met de JO17, dinsdag krijg ik keeperstraining bij de selectie en doe ik daarna mee met de selectietraining. Donderdag doe ik de hele training mee met de selectie. Vrijdag is mijn vrije avond. Zaterdag speel ik met de JO17 mijn wedstrijd en zondag speel ik vaak in het tweede. Ik ben behoorlijk voetbalgek, dus ik vind dit helemaal niet erg. Soms is het wel wat veel en sla ik de donderdagtraining met de selectie een keertje over. Enig nadeel is wel dat ik inmiddels onder de blauwe plekken zit. Doordat ik bijna elke dag train krijgen die niet echt de kans te herstellen, dus de meesten zitten er al een tijdje.”

Het keepen doet hij al jaren. Vanaf zijn 8ste zit hij op voetbal en na 1 of 2 jaar voetballen is hij tussen de palen terecht gekomen. Sinds die tijd heeft hij verschillende keeperstrainers gehad. In chronologische volgorde: Jeroen Gerssen, Ramon Poeze, Ronald ten Pierick, Arjen Zee, Stef van Diepen en tegenwoordig Marco Meilink. Als ik vraag van wie hij het meest heeft geleerd, krijg ik een eerlijk antwoord: ”Ik ben juist blij dat ik zoveel verschillende trainers gehad heb. Ze leggen allemaal de nadruk op iets anders. Arjen was bijvoorbeeld veel bezig met schieten en werpen. Bij Stef ging het veel over het voetenwerk. Op die manier leer je overal beter in te worden.”

Naast het fluiten en keepen is er nog een ander leven. “Ik zit op het Horizon College in Hoorn. Daar doe ik een ICT-opleiding waarmee ik systeembeheerder kan worden op scholen of bij bedrijven. De opleiding duurt 3 jaar en ik zit nu in het 1e jaar. Verder werk ik bij Simon Loos. In de zomer ben ik daar begonnen in het magazijn en nu werk ik daar een paar uurtjes in de week op kantoor en verwerk ik vrachtbrieven. In het weekend heb ik soms rijles en zit ik met m’n vrienden. Niet tot te laat natuurlijk, want zondag moet ik vaak weer een wedstrijd spelen.” Vooral dit laatste zinnetje zal de coach van DESS 2 als muziek in de oren klinken.

“Ik kijk ook graag voetbal op TV. Ik let soms op de keepers, maar dat zou ik eigenlijk vaker moeten doen. Manuel Neuer van Bayern Munchen vind ik een goede keeper, vooral omdat hij zo goed kan meevoetballen en spectaculaire reddingen maakt. Jan Oblak van Atletico Madrid is mijn andere favoriet. Hij is een heel ander soort keeper, want hij komt niet zo vaak z’n doel uit, maar is een hele goede lijnkeeper. Bijna niet te passeren.”

Op wie hij zelf lijkt als keeper? “Ik zit er een beetje tussenin. Zo ver als Neuer kom ik m’n doel niet uit, maar ik blijf ook niet op m’n lijn staan.”

En wanneer denkt hij de vaste keeper van DESS 1 te zijn? “Mijn tijd komt nog wel. Nu is trainen met de selectie en spelen met DESS 2 prima. In het eerste gaat het allemaal nog weer een stukje sneller en daarvoor moet ik nog wel wat stappen maken. Ik denk wel dat ik uiteindelijk de keeper van het 1e word. Wanneer dat is zie ik wel.”

Als laatst de vraag wat hij de plus- en minpunten van DESS vind:
“DESS is een kleine club en dat is soms lastig met het aantal spelers en wissels in teams. Ik kan eigenlijk geen minpunten bedenken. Ik geniet altijd als ik bij de club ben.”

Jordi op een boot