Nieuws van de DESS-jeugd

Al weken spelen we met de jeugd de mixwedstrijden. Toen we begonnen op 24 oktober hoopten we dat we dit een paar weken zouden doen en daarna weer “gewoon” tegen andere clubs spelen. Inmiddels weten we dat “gewoon” tegen andere clubs spelen wat langer op zich laat wachten. We gingen rustig verder met alternatieven op zaterdag en doen dat nog steeds.
Vrijwilligers klaagden er niet over (waren vaak ook blij dat ze wat te doen hadden) en ook de spelers maken er elke week weer iets leuks van.

Toch hoorden we de afgelopen 2 weken wat voorzichtige geluiden over het vaak hetzelfde doen. We zijn tenslotte ook al 24 zaterdagen verder, waarin we alleen op 2e Kerstdag en een zaterdag dat er veel sneeuw lag niet hebben gevoetbald. Er was nog een footgolfdag tussendoor gepland rondom Sinterklaas en verder de mixwedstrijden. Ook in de periode waarin we in een normaal seizoen winterstop zouden hebben, zijn we doorgegaan. Er ging al zoveel niet door, dat we met z’n allen graag doorwilden met voetballen. Degenen die zeggen dat we vaak hetzelfde doen, hebben dus ergens wel een punt.

Bij de jongste jeugd was er vorige week al een iets ander programma. Er werd gevoetbald, maar we konden maar 3 teams maken ipv de normale 4 teams. Dit had niets te maken met desinteresse, maar met een verplichte quarantaine voor alle spelers die in groep 7/8 zitten. Hierdoor hebben we 3 teams gemaakt die afwisselend op het A-veld en C-veld voetbalden.

Voor de oudere jeugd hebben we even overlegd en kwamen we uit op een ouderwets potje trefbal. Je lekker uitleven door vol energie de bal tegen iemand anders te mogen gooien blijft leuk. We konden van Ronald ten Pierick wat volleyballen van Volleybalvereniging Wognum lenen. Die komen niet zo hard aan als zo’n zware voetbal. Na wat aarzelende reacties in het begin, kwam het spel al snel los. Spelers werden afgegooid, ballen werden afgeweerd en nadat alle teams een keer tegen elkaar hadden gespeeld, had iedereen acties die nog nabesproken moesten worden.

Ook een ander idee kwam nog ter sprake om er wat variatie in te brengen: 17 april komt er een American Football speler training om zowel de jongste als de oudste jeugd een training te geven. De begintijden blijven voor beide groepen hetzelfde als ze elke zaterdag zijn.

Verder blijven we natuurlijk vooral voetballen. We zijn tenslotte een voetbalvereniging. Op de trainingen door de week blijft het enthousiasme van trainers en spelers hoog. Daarom een welverdiend compliment aan alle spelers. Al die weken is het elke keer weer leuk om training te geven en de zaterdagen zijn een feest. Zoals ik hoorde zeggen: ”We spelen liever met ons eigen team tegen andere clubs, maar als dat niet mag is dit het leukste dat kan.” Er is dus begrip en iedereen weet dat we het allemaal liever anders zouden zien, maar zolang dat niet kan, maken we er elke week met z’n allen het beste van. Wat mij betreft lukt dat behoorlijk goed voorlopig.

Screenshot 2021-04-09 at 20.36.18
Screenshot 2021-04-09 at 20.35.53 Screenshot 2021-04-09 at 20.36.05