Onze vrijwilligers: Sandra de Waart

Onze club kan niet zonder vrijwilligers. Ook dit seizoen zullen er verschillende mensen voor even op de voorgrond treden, zodat we hen beter leren kennen. Deze keer is het de beurt aan: Sandra de Waart (52).

“Maar eigenlijk ben ik helemaal geen vrijwilliger”, begint Sandra het gesprek. Ze heeft gelijk, maar als hoofdsponsor speel je ook een rol op de achtergrond die erg belangrijk is om de club te laten draaien. Wat doet een hoofdsponsor eigenlijk? En hoe wordt je dat?

Eerst even kennis maken met de hoofdsponsor: Sandra woont sinds 2001 in Sijbekarspel en woonde daarvoor in Amsterdam. “Mijn man Wim woonde in Venhuizen en samen wilden wij ergens opnieuw beginnen. Onze droom was een mooie boerderij op het platteland en Wim vond zo’n boerderij in Benningbroek vooraan op het Hogeland. Toen hij ging kijken reed hij echter verkeerd en kwam hij uit bij het huis waar we nu wonen. Daar sprak hij toevallig even met de toenmalige bewoner, Cor Neefjes. Ondertussen zag hij het huis van Cor en dat zag er erg goed uit. De boerderij was nog in z’n oude staat, stond ver van de weg en we konden er veel mee doen om het aan te passen naar onze smaak. Twee dagen later stond het huis van Cor te koop, zijn we samen gaan kijken en  de rest is geschiedenis.”

“Ik ben begonnen als shirtsponsor voor een team waar o.a. Tessa Bos, Anne Kuip, Yvonne Slagter en Maartje Langedijk zaten. Dat is nu ongeveer 10 jaar geleden. Door Jan Peter Bos werd ik gevraagd als sponsor. Wij kenden elkaar van de Rotary in Medemblik.
Sinds september 2019 ben ik hoofdsponsor en lopen zowel de dames- als de herenselectie in tenues met de naam van mijn bedrijf erop. Daarmee ben ik de eerste hoofdsponsor die beide selecties tegelijk sponsort. Ik heb ook in het sponsorcontract laten opnemen dat de heren en de dames gelijke rechten hebben. Als er bijvoorbeeld één veld beter is dan het andere, is het niet automatisch zo dat de heren op het betere veld trainen. Desnoods doen ze kop-of-munt, maar niet automatisch de heren belangrijker laten zijn dan de dames. In de sport hebben we allemaal gelijke rechten.”

Vaste supporters weten nu natuurlijk welke bedrijfsnaam er op de shirts pronkt, maar voor die paar mensen die dat (nog) niet is opgevallen: Noctiluca Consulting BV.
“Noctiluca adviseert op het gebied van programma- en projectmanagement in de ICT. Grotere bedrijven kunnen mij inhuren op projectbasis. Vaak word ik benaderd door banken, maar op dit moment ben ik a.i. ICT Operations  manager bij Stibbe Advocaten &  Notarissen in Amsterdam. Projecten duren gemiddeld een jaar en daarna ga ik door naar de volgende klus.”

Sandra is niet alleen als hoofdsponsor betrokken bij DESS. Ze heeft in de meisjescommissie gezeten (die inmiddels niet meer bestaat) en heeft meegetraind met de veteranendames op donderdagavond. Ook heeft ze SponsorKliks geïntroduceerd, al loopt dat nog niet zoals gewenst.
“SponsorKliks is een organisatie die geld genereert voor sportverenigingen door een percentage van de commissie op online bestellingen door te sluizen. Als je bijvoorbeeld een boek koopt via bol.com, wordt bol.com daar blij van. Zij willen dan ook dat er zoveel mogelijk mensen spullen via hun kopen. Om meer mensen te lokken, geven ze commissies aan andere websites/advertenties die klanten naar hen doorsturen. SponsorKliks speelt hierop in door als doorgeefluik te fungeren voor die commissies.
Van de commissies die de webwinkels betalen voor elke bestelling die via SponsorKliks.com gedaan wordt, stort Sponsorkliks 75% op de bankrekening van de vereniging. Dat komt meestal neer op zo’n 20-25 cent per bestelling.
Wij kunnen dus allemaal geld verdienen voor de club door niet rechtstreeks naar de gewenste webwinkel te gaan, maar eerst naar de website of App van SponsorKliks en daar die webwinkel aan te klikken. Er zijn veel winkels die hieraan meedoen, zoals bijvoorbeeld DEEN, Thuisbezorgd, MediaMarkt en Center Parcs.
Dit is slechts 1 simpele handeling extra, waarmee we voor DESS makkelijk extra geld kunnen verdienen. En het mooie is, of je nu rechtstreeks naar bijvoorbeeld Bol.com gaat of je gaat via SponsorKliks.com naar de site van Bol.com, je betaalt hetzelfde. Alleen in het laatste geval keert Bol.com ons een commissie uit en profiteert DESS hier direct van!
Ik denk dat we met alle DESS’ers bij elkaar makkelijk 100 onlinebestellingen plaatsen per week, dus dat is 25 euro per week voor de club. Als je dit een seizoen van 40 weken volhoudt, hebben we met z’n allen 1000 euro verdiend, terwijl we er zelf geen cent extra voor hoeven uitgeven. Simpel verdient toch?

Als gebruiker hoef je je niet aan te melden bij SponsorKliks, maar je zoekt binnen de site of de App ‘Sportvereniging DESS’ op plus de webwinkel waar je wilt winkelen en klaar is Kees! Zo helpen we allemaal om de clubkas wat te spekken in deze duistere tijden. : www.sponsorkliks.com

En wat voor vrijwilligerswerk geldt, is ook hier waar: Als je allemaal een klein steentje bijdraagt, wordt het bij elkaar toch iets groots!

Screenshot 2020-12-22 at 20.40.10