DESS MO17 verovert 2e plaats bij Internationaal toernooi.

Alweer voor de derde keer deed dit team mee aan een internationaal toernooi. Na Denemarken en Berlijn werd deze keer gekozen voor Maastricht. Iets dichterbij, maar wel een toernooi waar ploegen uit Duitsland, Denemarken, Zweden, Zwitserland, België, Luxemburg, Italië, Frankrijk en Nederland aan meedoen. Helaas kon niet iedereen uit het team mee, maar werden we versterkt door Floor, Isabelle, Luna en Nika.

Een voordeel van een toernooi iets dichterbij dan anders, is dat we rustig ’s middags konden vertrekken en alle tijd hadden om op de plaats van bestemming te komen. We sliepen dit jaar weer in een school: het Sint-Maartenscollege, dat een paar minuten rijden van de velden ligt. We kregen met z’n allen 1 lokaal toegewezen, dus sliep de leiding óf in een apart lokaal op een andere verdieping óf op de gang. We verdeelden die plekken, waardoor vooral de leiding die op de gang sliep, het moeilijk had om in slaap te komen. De wekker voor het ontbijt ging iedere dag om 6.30, dus waren het 3 korte nachtjes.

Op zaterdag hoefden we pas om 14.00 te spelen, dus hebben we de ochtend na het ontbijt in Maastricht op het Vrijthof doorgebracht. Na de openingsceremonie, waarbij een freestyle voetballer allerlei trucs liet zien en alle landen werden voorgesteld, speelden we de 1e wedstrijd tegen VV Hooglanderveen, een Nederlandse ploeg. We pakten meteen ons eerste punt en waren door een vrije trap van Karlijn op de lat dichtbij een overwinning. De 2e wedstrijd was tegen Skødstrup SF uit Denemarken. We kregen de nodige kansen, maar scoorden niet. De Denen deden dit in de laatste minuut wel, dus verloren we. Ook de 3e wedstrijd werd verloren, ditmaal tegen FC Oresund 2. Tegen deze Deense ploeg wisten we wel te scoren. Irene omspeelde de keeper en schoot binnen, maar het was niet genoeg: 1-2.

Door de resultaten op de eerste dag, streden we op zondag om de Europa League. De 1e wedstrijd was tegen het Duitse SC Ilsfeld. Net als zaterdag begonnen we ook nu met een 0-0. Daarna hadden we 3 uur rust, waarin we werden verrast door supporters die ons kwamen steunen. Jan en Janneke, Merel, Minke en Bauke en Jan-Peter waren allemaal overgekomen en dat werd zeer gewaardeerd door de hele groep. Na de Paaslunch van Jolanda gingen we de 2e wedstrijd goed van start. Nadat Karlijn onderuit was gehaald, schoot ze zelf de penalty binnen. Helaas scoorde het Duitse TSG Salach na de rust ook een keer. De laatste wedstrijd gingen we vol voor de winst, maar kwamen we tegen FC Oresund 1 toch op 0-1 achter door een misverstandje achterin. Wel moet er even plaats gemaakt worden in dit stukje voor een compliment aan Bente. Ze keepte erg goed het hele toernooi en zorgde ervoor dat we tot het laatste moment nog kans maakten op de eerste plaats. Valerie maakte er nog wel 1-1 van, maar winnen zat er niet meer in. Door deze 3 gelijke spelen werden we 2e in de Europa League, wat ons een mooie, grote beker opleverde.

Na een gezellige zondagavond in het schoolgebouw reden we maandag via het Amsterdamse Bos en een rondleiding door de Amsterdam Arena weer terug naar huis, waar iedereen erg toe was aan een goede nacht slapen in zijn eigen bed.

Bedankt aan alle sponsors, begeleiders en invallers.

Jelle