1 april grappen in het voetbal

Afgelopen week was het 1 april. Op deze dag heeft u misschien de nodige grappen uitgehaald. In het verleden hebben verschillende voetballers en voetbalclubs ook een poging tot humor gedaan. Hieronder een selectie van de uitgehaalde grappen.

1915: Engelse voetbal boven Duits oorlogsgebied
Tijdens de Eerste Wereldoorlog vloog een Engelse piloot boven vijandelijk gebied van de Duitsers. Vanaf grote hoogte gooide hij een voetbal boven een militair terrein Lille, waarvan de Duitsers dachten dat het een bom was. Ze doken de schuilkelders in en ontdekten pas later dat er niets aan de hand was. Op de bal stond een tekst: 1 April — Gott strafe England.

1977: Roda JC koopt Braziliaanse topper
Manager Hans Coerver van Roda JC verspreidde het gerucht dat zijn club werkte aan een spectaculaire transfer. Journalisten en fotografen gingen daarom posten bij de medische staf van de club, waar opeens een onbekende donkere man opdook, die op foto werd vastgelegd. De Limburger schreef dat het ging om Marco Antonio uit Brazilië, maar de man op de foto bleek in werkelijkheid een Jamaicaanse muzikant uit het Duitse Wiesbaden.

1978: Nederland niet naar het WK voetbal
De NOS meldde op 1 april 1978 op de radio dat het Nederlands elftal zich terugtrok voor het WK voetbal in Argentinië dat jaar. Nadat eerder al spelers als Johan Cruijff en Jan van Beveren niet mee wilden – wat overigens klopte – zouden ook Willem van Hanegem en Wim Jansen die zomer niet meer willen voetballen.

Het was een grap, alhoewel Van Hanegem later inderdaad besloot om thuis te blijven. En een slechte grap, vonden veel luisteraars, die hierover een klacht indienden. Een televisiehandelaar dreigde zelfs met een proces omdat nog tijdens de uitzending klanten opbelden om bestellingen van kleurentelevisietoestellen te annuleren. Misschien was dat ook wel weer een grap.

1991: Schenking van Gasunie aan FC Groningen
Radio Noord bracht het nieuws dat FC Groningen een donatie van één miljoen gulden kreeg van de Gasunie. Clubvoorzitter Wim Everards had helaas niet gezien welke dag het was. “Ik werd wakker gebeld door allerlei mensen die mij dat verhaal vertelden.” Hij belde meteen met de studio: “Ze zaten te proesten van het lachen, toen had ik in de gaten dat het een grap was.” Wel jammer, want de club had het geld goed kunnen gebruiken.

1992: Europese wedstrijd Feyenoord vervroegd

Stads Radio Rotterdam zond in de middag van 1 april 1992 een verslag uit van de voetbalwedstrijd tussen AS Monaco-Feyenoord, die eigenlijk ’s avonds gespeeld zou worden. Door omstandigheden was die echter vervroegd en had Stads Radio de uitzendrechten gekregen.

Vanaf half 3 deed Langs de Lijn-presentator Bert Nederlof alsof hij de wedstrijd versloeg, inclusief stadiongeluiden. Zowel de radiozender als de club werd overspoeld met telefoontjes, waarna Feyenoord om tien over drie in een spoedfax een einde eiste van het verslag. Dat gebeurde meteen. Het stond toen 1-1.

2014: Olifantenpoep in De Kuip?
Feyenoord stelde in 2014 hun jongste fans op de hoogte van ‘stinkend nieuws’. De Rotterdamse grasmat, die jarenlang al wordt gezien als de beste van Nederland, kon nog beter worden gemaakt. Feyenoord wilde meewerken aan een experiment met olifantenpoep en zou zelfs een drietal olifanten toelaten op het veld om de grasmat te bemesten. Jordy Clasie, destijds speler van Feyenoord, zat zelfs in het complot en reageerde positief op het bericht: “Ik vind het goed dat Feyenoord deze gedurfde stap neemt. Goed voetbal begint bij een goede grasmat”, reageerde Clasie. Het nieuws zorgde voor bezorgde reactie bij jonge fans van de Rotterdamse club, die vragen hadden over bijvoorbeeld of de spelers nog wel durfden te koppen als er olifantenpoep aan de bal zat en hoe lang de stank in het stadion bleef hangen. Uiteindelijk werden de jonge kameraden op 1 april gerustgesteld. Aan het poepverhaal zat namelijk een luchtje: het was een grap.

2015: Jeugdspeler bij selectie
Mohammed Rayhi is slachtoffer van een 1 april-grap In Eindhoven is men op 1 april ook niet vies van een leuke grap. Bijna tien jaar geleden was Ernest Faber kortstondig trainer van PSV en tijdens een training van het eerste elftal staat daar in eens een speler die hij niet had verwacht. Mohammed Rayhi, die toen bij Jong PSV speelde, was namelijk medegedeeld dat hij bij PSV 1 mocht meetrainen. De aanvaller had zich logischerwijs enthousiast op het trainingsveld gemeld, maar kon weer richting de kleedkamer. Het bleek namelijk een 1 april-grap te zijn. Geslaagd? Of juist niet?

2018: Nieuwe kunstgrasschoenen
Bij voetbalclub SV Deurne verzint een selectiespeler ieder jaar wel iets. In 2018 was er het verhaal – in samenwerking met de fysiotherapeut – dat er speciale kunstgrasschoenen voor de hele selectie werden ontwikkeld. Iedereen werd gevraagd om de afmeting van z’n grote teen door te sturen, inclusief foto. Een man of vijftien stuurde de afmeting van zijn grote teen + foto door.